Despre rostul scoalei
„Cea dintaiu datorie a scoalei, care trece inaintea oricarei alteia este de a forma buni cetateni si cea dintaiu conditie pentru a fi cineva bun cetatean este de a-si iubi tara fara rezerva, de a avea o incredere nemarginita intrainsa si in viitorul ei.
Toata activitatea si toata ingrijirea celor insarcinati cu educatia tinerimii acolo trebue sa tinda”
Circulara
din aprilie 1897, adresata
conducatorilor de scoli
„El a vazut in scoala numai inceputul si numai samburele din care trebuia sa rodeasca o mare refroma sociala.
Cand se va putea scrie pe’ndelete istoria vietii sale, se va vedea atunci cum s’a desfasurat planul sau de actiune, cum a urmarit niste idei fundamentale pana in cele mai mici amanunte, se va vedea in opera sa largimea de conceptie a filosofului, iluziile poetului, preciziunea matematicului, devotamentul si abnegatiunea apostolului.
Caci el a considerat ideile drept forte cari pot sa miste lumea, el a avut incredere in izbanda binelui inpotriva raului; el a fost un mare optimist, pe care nu l-au descurajat piedicile, nu l-au infrant loviturile oricat de grele au fost, ci dinpotriva toate acestea par’ca erau indemnuri pentru a-si indoi, a-si intrei puterile”.
Gheorghe Adamescu, secretar general al Ministerului Instructiunii
(Viata si activitatea lui Spiru C. Haret)